INSIDE
|
LIFESTYLE
Coffee
Might
Actually
Help
Your
Heart
If
you
need
an
excuse
for
that
second
cup
of
coffee
this
morning,
read
on.
Moderate,
daily
coffee
drinking
may
be
good
for
your
heart
--
to a
point,
a
new
study
suggests.

•
Two
cups
of
coffee
a
day
cuts
overall
risk
of
dying
by
10
percent,
research
shows
Green
coffee
beans
may
lead
to
weight
loss,
study
shows
•
Three
cups
of
coffee
per
day
might
prevent
Alzheimer's
in
older
adults
|
"We
found
that
moderate
consumption
may,
in
fact,
be
protective,"
said
Elizabeth
Mostofsky,
study
lead
author
and
a
research
fellow
at
the
Harvard
School
of
Public
Health
in
Boston.
"There
are
many
factors
that
can
contribute
to a
person's
risk
of
heart
failure,
but
moderate
coffee
consumption
probably
isn't
one
of
them,"
she
added.
The
research
was
published
June
26
in
the
journal
Circulation
Heart
Failure.
In
heart
failure,
the
heart
has
difficulty
pumping
enough
blood
to
meet
the
body's
needs.
It
can
be
caused
by
such
health
threats
as
coronary
artery
disease
or
high
blood
pressure.
About
five
million
people
in
the
United
States
have
heart
failure,
and
it
contributes
to
300,000
deaths
annually,
according
to
the
National
Institutes
of
Health.
The
study
authors
concluded
that
about
two
typical
American
8-ounce
caffeinated
cups
of
coffee
daily
(the
equivalent
of
four
northern
European
servings)
may
prevent
heart
failure,
decreasing
risk
by
up
to
11
percent.
But
drinking
too
much
coffee
--
more
than
four
or
five
U.S.
coffee
shop-sized
cups
a
day
--
could
raise
the
risk
of
developing
the
heart
problem.
For
their
analysis,
the
researchers
reviewed
five
large
studies
of
coffee
consumption
and
heart
failure
risk
published
between
2001
and
2011.
The
studies
included
6,522
heart
failure
events
among
140,220
people
in
Sweden
and
Finland.
The
study
did
not
distinguish
between
caffeinated
and
decaffeinated
coffee,
but
caffeinated
coffee
tends
to
be
the
norm
in
those
two
northern
European
countries.
The
new
research
adds
to a
range
of
recent
studies
that
have
shown
that
coffee
may
protect
against
some
illnesses,
including
type
2
diabetes,
Parkinson's
disease,
liver
cancer
and
cirrhosis
of
the
liver,
and
might
improve
exercise
performance.
While
health
experts
still
warn
that
people
who
are
pregnant,
have
difficulty
controlling
their
blood
pressure
or
blood
sugar,
or
experience
palpitations
or
jitteriness
should
drink
just
a
little
java
or
none
at
all,
the
researchers
behind
the
new
study
say
most
people
should
feel
free
to
enjoy
coffee
--
within
limits.
The
reason
for
the
heart-protective
effect
is
not
fully
understood,
the
researchers
said.
People
who
regularly
drink
coffee
typically
develop
tolerance
to
coffee's
caffeine,
which
may
mean
they're
less
likely
to
feel
its
effects.
That
may
put
them
at
decreased
risk
of
high
blood
pressure,
Mostofsky
said.
Also,
antioxidants
in
the
beverage
may
protect
cells
from
damage,
she
said.
Some
experts
expressed
some
caution
about
the
new
study.
"The
evidence
is
not
strong
enough
to
recommend
that
people
should
drink
coffee
to
protect
themselves,"
said
Dr.
Arthur
Klatsky,
an
adjunct
investigator
with
the
Division
of
Research
at
Kaiser
Permanente
Medical
Center
in
Oakland,
Calif.
Klatsky
was
not
involved
in
the
study.
Klatsky,
who
has
done
research
on
the
relationship
between
heart
rhythm
and
coffee,
said
coffee
drinking
is a
lifestyle
factor.
"It
could
be
that
people
who
drink
coffee
also
exercise
more
or
have
better
diets,"
he
said.
The
bottom
line,
he
said,
is
that
"people
should
not
feel
they
should
avoid
coffee
if
they're
at
risk
for
heart
failure."
The
study
was
supported
by
grants
from
the
U.S.
National
Institutes
of
Health.